Bankskøyta

Det var ikke champagne, men ei flaske med tran som smalt i skutesida da bankskøyta “Storeggen” ble døpt på Molja 11. juni 2016. Med flere hundre bivånere ga gudmor og direktør i Kystverket, Kirsti Slotsvik, båten sitt rette navn i en flott seremoni. Byggingen av skuta er det største enkeltprosjektet i stiftelsens historie.

Etter fire års arbeid var arbeidet med å bygge en replika av de typiske ålesundske bankskøytene ferdig. Denne båttypen var en viktig faktor i utviklingen av Ålesunds velstand og posisjon som fiskeriby på slutten av 1800-tallet.

Det var i 2012 at styret i Stiftelsen Kjell Holm vedtok å bygge en replika av ei bankskøyte. I tillegg garanterte Stiftelsen for finansieringen av prosjektet som har en kostnadsramme på NOK 18 mill. I 2013 ble det inngått en samarbeidsavtale med Stiftinga Sunnmøre Museum om at de skal stå som byggherre, eier og driftsansvarlig for fartøyet. Kontrakt om bygging av bankskøyta ble inngått med Hardanger fartøyvernsenter. Kontrakten omfattet bygging av skrog og dekksutstyr, master og rundholt, stående og løpende rigg med nødvendig blokkverk. Det øvrige arbeid ble utført av lokale leverandører.

Utgangspunktet

Skipsbyggmester Anders M. Liaaen bygde en eksakt modell av en ”Ålesunds-kutter” i skala 1:15 til fiskeriutstillinga i Stockholm i 1897. Denne ble innkjøpt av Fiskerimuseet i Bergen. Modellbygger Per Storm Iversen har bygd en kopi av denne som står på Aalesunds Museum.

Denne bankskøytemodellen formidler detaljkunnskap om skrogform, innredning, rigg, seil og utstyr for øvrig.

Tegningene – mål og detaljer

Modellbygger Per Storm Iversen har utført det omfattende oppmålingsarbeidet og laget måltegninger basert på “Ålesunds-kutteren” som Anders M. Liaaen bygde.

Modellen er utlånt fra Norges Fiskerimuseum i Bergen og står nå på Sunnmøre Museum.

Skipsbyggerne

I 1882 overtok Anders M. Liaaen driften av familieverftet i Ysteneset. I de følgende åra bygde han bankskøyter som fikk betegnelsen ”Ålesundskutter”. Dette var fartøy som hadde skøytefasong, men var noe smalere i forhold til lengden enn de tradisjonelle skøytene. I tillegg var de bygd med loddrett stevn som de engelske kutterne.

Ystenæs Skibsværft i 1890 åra

”Trio” var en av de siste kutterbygde ”storskøytene” på Sunnmøre.
Den var bygd for kjøpmann Peter Thomas Sandborg av Anders M. Liaaen i 1891 og hadde følgende mål:
Lengde: 70’ 6”
Bredde: 20’ 5”
Dybde: 7’ 7”
Drektighet: 47 netto registertonn
Besetning: 15-16 mann

Allerede da ”Trio” ble bygd, var storskøytene under sterkt press fra de raskere mellomskøytene og de nye fiskedampskipene. De sistnevnte økte sterkt i antall frem mot århundreskiftet.

Bankskøyta Anna

Bankskøyta ”Anna” var bygd på Vestnes i 1888, sannsynligvis av Kristen Salthammer for kjøpmann Hans Fugleberg i Ålesund. Skøyta var rigga som sluppgaleas med en drektighet på 24 netto registertonn. Hun hadde følgende mål: Lengde 57,7’ Bredde: 16,8’ Dybde: 6,4’.

Replikaen som nå er under bygging på Prestebrygga vil være ganske lik bankskøyta “Anna”

Ut Molja

Bankskøyte heiser seil klar for ny tur til fiskefeltet. I bakgrunnen ser vi flere bankskøyter som er fortøyd i bøya vest for Molja

Vinterdag i Brosundet

Landliggedag under torskefisket i 1890-åra. Ålesundet er tettpakka av bankskøyter. Nærmest til venstre ser vi 3 doryer. Det var disse lette, flatbotna robåtene som utkonkurrerte de tunge ”svenskerullene” rundt 1890.

I 1900 bestod bankskøyteflåten i Ålesund av ca 200 fartøy, og sammen med fiskedampskipene utgjorde de Norges sørste havgående fiskeflåte.

Skipsbyggerne i 2014

“Vi er i gang”. Båtbygger Lars Marius Leine fra Ålesund og slippmester Douglas Wilmot fra Mellomværftet i Kristiansund kan kunsten å bygge båt. Og de vet de må være pinlig nøyaktig. Her måles det på tegningene og malen for de første spantene utformes.

De første spantene er på plass 07.08.14.

For å finne de rette emnene har båtbyggerne vært overalt. I Borgundgavlen i Ålesund fant de flere storvokste trær som kunne brukes som byggemateriale til deler av skroget, og i Eikremskogen på Sula kommune fant de gammel furu som kunne formes til baugmateriale og spant.

Det meste av tømmeret er siden fraktet til Hardanger Fartøyvernsenter for å bearbeides der. Når jobben i Hardanger er gjort, går en ny transport tilbake til Ålesund der båtbyggerne tar materialet i bruk.

Fra å være bare en kjempestokk som ligger på betongen er det som vokser fram på Prestebrygga i Ålesund begynt å likne på et skip.

10. november 2014

I forrige uke fikk vi en gild gave fra en av fartøybygger A.M. Liaaens etterkommere. Også etterkommeren heter A. M. Liaaen, og har vært en entusiastisk verktøysamler i flere tiår. På arbeidsplassen ankom høvelbenk og en skipstømmermannskiste tidligere på dagen, og vi klarte å holde fingrene unna helt til Liaaen selv kom kl.13.00. En håndfull personer var til stede da Liaaen overrakte gaven, og fortalte at hans ønske var at verktøyet skulle brukes i prosessen med å gjenskape bankskøyta. Når fartøyet er ferdig skal verktøyet tilfalle Sunnmøre Museum. At vi som fartøybyggere skal få bruke det gamle verktøyet syntes vi er spennende, men det var tydelig at museets representant så helt andre muligheter. Nemlig å ta med seg i alle fall deler av verktøyet til museet og la det utstille sammen med modellen av skøyta nå med det samme. Sånn er det når vi har forskjellig innfallsvinkel til gjenstander.

Bare noen få dager etter at Anders M. Liaaen hadde besøkt byggeplassen til bankskøyta, kom beskjeden om at han var gått bort. Skipstømmermannskista som han overrakte bankskøyta, er et gledelig og betydningsfullt bidrag til autentisiteten til prosjektet.

God plass ombord

Endelig har vi fjernet spantebjelkene så det er åpent fra kjølsvin til oppunder bjelkelaget. Så kan vi endelig se hvor stor plass det er om bord. Prosjektleder Ørnulf har vært veldig spent på dette, og var nedom i dag for å følge med i arbeidet. Han struttet som en hane som kunne strekke hals og allikevel ikke nå opp i bjelkelaget når han gikk på kjølsvinet. Litt verre var det da han plasserte seg ut i borde og sto på garneringa med hodet godt nedtrukket slik at han minte om en skilpadde som senket hodet inn i skallet.

– «Se», sa Ørnulf, «det er jammen meg ståhøyde her ute også. Det er fint, for da kan jo toalettet plasseres her ute i borde».

Grove saker og skakke kne

Her ser vi mange av de “knærne” vi skal lage. Det store kneet midtskips foran palstøtta, kneet på ankerspillets beiting og framme i bildet ser vi et av knattknærne.

I dag har Jørgen og jeg holdt på med å skjære ut knær av noen store røtter som ble henta i nærområdet for en god stund siden. Den gang var Lars, Øyvind og en annen kar på skogen i storm og sludd. Det var ganske ufyselige tider husker jeg godt, også for oss som kunne jobbe på båten som er godt plassert under tak. I dag derimot var det solskinn og fint her i Ålesund, så da dristet Jørgen og jeg oss utenfor taket, og med nykvessede motorsager gikk vi løs på disse trolla av noen røtter

Revisé

Det høres nesten fransk ut når vi forteller besøkende hva vi holder på å lage. I så fall er det et av de få franske ordene jeg kan. Det de ser oss forme er noen kraftige bokser som gjerne er vridde som propeller, og krumme som bukkehorn. Dimensjonsmessig duger de ikke til noen av delene, for de er 15,5 cm brede og 15 cm høye. Når de er ferdig laget skal de boltes fast innvendig i fartøyet slik at dekksbjelkene kan hvile på dem. Altså er det en bjelkeveger, men siden de er hogd i fasong og er så kraftige kalles de altså for revisé.

Trenagler er toppen

Nå som vi har vært i gang med å legge hudplanker på bankskøyta har det vært behov for mange trenagler til å feste plankene med. Sånn cirka 2 500 trenagler har blitt laget og drevet på plass når vi blir ferdige med hudingen.

Ved bruk av trenagler må vi passe på avskjæret og se til om det er noe som egner seg til nagler. De skal være rettvokste, kvistfrie og av al (kjerneved). Hver nagle blir laget på 45 cm lengde. Det blir 1,1 km med utsøkte materialer til trenagler. Disse bitene må skjæres ut av avskjæret, høvles/skjæres i firkant, så kone dem og til slutt høvles de åttekantede. Våre trenagler er 32 mm tykke i den ene enden og 28 mm i den andre. Når hudplanken sitter på plass borer vi et hull på Ø 30 mm, ett i hvert tømmer (altså to i hvert spant). Naglen drives inn med stor måkert, en slags slegge, og skal kiles innvendig på garneringa og døytles på huden.

Utstyr kommer på plass

I går 01.12.15. hadde vi den store løftedagen. Det var da vi fikk løftet maskinen om bord, men også spillrullen fikk seg en svevetur i går. Jeg har jo stått inne i verkstedet og kledd opp hovedakslingen med både furu og eik, og tannhjul og palkrans har den også fått. Det som til sammen nå var spillrullen veide usannsynlig mye, så for oss var det et umulig løft. For kranbilen derimot var det ingen sak. Så lett gikk det at kranbilen enkelt og greit tok rullen på strak arm på ca 20 meter og plasserte rullen direkte på plass mellom beitingene. Ikke dårlig!

Hvor kommer vannlinja?

I og med at vi skal håndhøvle fribordet etter at skroget er ferdig drevet er det nødvendig å markere hvor den kommer. Ut ifra tegningen, som baserer seg på modellen, tok Kasper et mål forut og satte det av på stevnen, og gjorde tilsvarende akterut. Ut fra disse merkene ble det stiftet fast et tynt bord, som var høvlet linjerett på overkant, slik at dette bordet gikk tverrskips ut i vater. Så blei en snor trukket stramt mellom disse to bordene, og lista blei ført inn til skroget slik at man fikk en del punkter fra midtskips og fram og deretter fra midtskips og akterover. Så blei et bredt teipbånd ført inn til skroget slik at overkanten av båndet traff alle punktene. Dermed fikk vi en markering for vannlinja som var godt synlig fra andre sida av sundet.

Fra trehvitt til sort

Fram til nå har fribordet vært trehvitt, men i disse dager blir det annerledes. Svart er modellen, og Alfred er nå i gang med å svartmale tilværelsen. Noen av de besøkende syntes i alle fall det ifølge Alfred.

Det er ingen tvil om at det er Alfred sitt virke som vises best igjen nå om dagen. At skroget nå har skiftet ham ifra trehvitt til svart klarer hverken Lars eller jeg å konkurrere med. Lars holder på inne i båten bl.a. med å sette opp skott til toalettet, så han ser vi bare av og til når han skal hente materialer eller når vi har spisepause. Sjøl hopper jeg rundt fra det ene til det andre ved montering av dekksutstyr.
Det er mange detaljer og mye som skal være klart til sjøsetting 18 april.

Sjøsetting 18.04.16

Mange hadde møtt opp for å oppleve sjøsettingen. Værgudene hadde valgt å gi godt med regn under forberedelsene, men solen brøt frem i det bankskøyta tok vannet.

Båtbyggerne har fullført oppdraget

Her er en del av deltakerne i prosjektet samlet i baugen på bankskøyta etter fullført oppdrag.

Dåpen 11.06.16

Flere hundre fremmøtte fikk bivåne at gudmor og direktør i Kystverket, Kirsti Slotsvik, ga båten navnet «Storeggen». Det skjedde ikke med champagne, men med en solid flaske tran i skutesida.